Waar komt de fietssnelweg in Beerse?
Fietsen langs het kanaal in Beerse is op sommige plaatsen erg gevaarlijk. Daarom werken we aan een aangename, vlotte en veilige fietsverbinding langs het kanaal.
Fietsen langs het kanaal in Beerse is op sommige plaatsen erg gevaarlijk. Daarom werken we aan een aangename, vlotte en veilige fietsverbinding langs het kanaal.
Een fietssnelweg langs het kanaal van Turnhout tot in Antwerpen
We werken aan een fietssnelweg langs het kanaal Dessel-Schoten. Zo'n fietssnelweg of fiets-o-strade is een veilige, aangename en comfortabele fietsverbinding. Ons doel is om over het hele traject genoeg ruimte te voorzien voor fietsers: waar mogelijk leggen we fietspaden van 4 meter breedte aan, op andere plaatsen proberen we het jaagpad te verbreden of worden straten ingericht als fietsstraat. Ook veiligheid is een belangrijk aandachtspunt: fietsers hebben bij voorkeur voorrang op andere weggebruikers. Waar dit niet het geval is, worden kruispunten veilig heringericht.
Knelpunten wegwerken in Beerse
Langs het kanaal in Beerse fiets je vandaag op plaatsen waar ook vrachtwagens rijden, langs kranen die boten laden of lossen en langs omleidingen die niet fietsvriendelijk zijn. Daar willen we iets aan doen!
Een eerste stap is reeds gezet. Samen met inwoners, bedrijven en andere overheden onderzochten we waar de fietssnelweg best komt. We kwamen tot volgende conclusie: de fietssnelweg volgt in Rijkevorsel de noordkant, dit is de kant van het kanaal waar de deelgemeente Sint-Jozef Rijkevorsel ligt. Ter hoogte van de fietsers- en voetgangersbrug in Sint-Jozef, steekt de fietssnelweg het kanaal over en loopt zo via de zuidelijke kant verder tot aan brug 4. Dit is de brug naar Vosselaar enerzijds en naar het containerpark anderzijds. Op deze brug steekt de fietssnelweg het kanaal opnieuw over, om zo in Turnhout aan te sluiten op het jaagpad aan de noordkant. Hieronder vind je een plannetje.
Alle gedetailleerde info over hoe we tot dit tracé zijn gekomen vind je in de startnota via https://www.beerse.be/projecten/update/20/vastleggen-trace-fietsostrade.
Wat met die andere zwakke weggebruiker, de voetganger?
Ook dat is een belangrijk aandachtspunt. In het onderzoek hebben we ook rekening gehouden met wandelaars. Eén van de criteria om het tracé van de fietssnelweg vast te leggen, is het dubbelgebruik van wandelaars en fietsers. Wanneer een fietssnelweg bijvoorbeeld samenloopt met een wandelpad, kan dat omwille van het snelheidsverschil tot erg verkeersonveilige situaties leiden. We proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen. Bovendien moet er ook voldoende ruimte zijn om én fietsers én voetgangers een plaats te geven. Dat is de reden waarom de fietssnelweg bv. niet langs de Rijkevorselseweg loopt. De fietssnelweg zal op sommige plaatsen langs het jaagpad lopen. In die zones moeten fietsers hun snelheid aanpassen aan de aanwezige voetgangers en aan de regels die gelden op het jaagpad. Het jaagpad is er immers voor iedereen.
Wat zijn de volgende stappen?
Nu we weten waar de fietssnelweg komt, moeten we verder onderzoeken welke maatregelen op welke plaatsen nodig zijn. Hoe beperken we de impact op het natuurgebied? Hoe pakken we gevaarlijke kruispunten aan? Welke ingrepen zijn mogelijk om de privacy van inwoners te vrijwaren?
We gaan ondertussen ook al aan de slag op het terrein: lokaal bestuur Beerse heeft de plannen voor de heraanleg van Steenbakkersdam (tussen brug 4 en Turnhout) al klaar. In dit ontwerp is een vrijliggend fietspad van 4 meter breed voorzien. Wanneer de nodige onteigeningen achter de rug zijn, kunnen we daar starten met de werken. Dit project draagt bij tot de nieuwe ontsluitingsweg, die het zware verkeer uit de dorpskern van Beerse haalt en Beerse opnieuw leefbaar maakt. De planning vind je via https://www.beerse.be/gewoon-gaan (zie Tijdslijn).