Vijf maatregelen voor veiliger fietsverkeer onder de loep
Welke maatregelen voor veilig fietsverkeer werken het best?
Welke maatregelen voor veilig fietsverkeer werken het best?
Hoe kunnen we ons fietsverkeer veiliger maken?
De snelheid verlagen? Vrijliggende fietspaden aanleggen? Een circulatieplan invoeren? Conflictvrij maken van kruispunten? Fietsberaad Vlaanderen onderzocht samen met Transport & Mobility Leuven vijf maatregelen die een directe impact kunnen hebben op de verkeersveiligheid:
Ze onderzochten welke impact de invoering van de maatregel heeft op het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers, maar ook wat de kostprijs van de maatregel is en wat het draagvlak is bij het grote publiek.
Hieronder zie je de samenvatting: vrijliggende fietspaden zijn het veiligst en hiervoor is er ook veel draagvlak bij inwoners, maar de kostprijs is ook het hoogst. Snelheidsverlaging en circulatieplannen verhogen de veiligheid en zijn goedkoper te realiseren, maar het draagvlak ontbreekt vaak.
Het rapport geeft waardevolle inzichten voor iedereen die meer wil weten over veilige mobiliteit
Enkel inzichten:
Maatregelen in hun context
Naast het effect, de kostprijs en het draagvlak, is ook de locatie van belang. Vrijliggende fietspaden zijn vooral geschikt voor open gebieden buiten de stads- en dorpskernen, waar doorgaand verkeer een grotere rol speelt. In dichtbebouwde gebieden, zoals stadscentra of woonwijken, zijn circulatieplannen en zones 30 juist geschikter. Sommige maatregelen kunnen elkaar ook vervangen, zoals het verlagen van de snelheid van 70 naar 50 km/u, wat een alternatief kan zijn voor het aanleggen van vrijliggende fietspaden.
Maatregelen worden best ook ondersteund door infrastructurele ingrepen, handhaving en sensibilisering. Dat betekent dat de kosten, maar ook de effecten kunnen variëren afhankelijk van de manier waarop de maatregelen zijn genomen.