Partners zetten schouders onder uitvoering ontsluitingsweg Beerse
Een nieuwe fase is aangebroken. Nu duidelijk is dat de weg er zal komen, hernieuwen alle partners hun engagement om de ontsluitingsweg te realiseren op het terrein.
Een nieuwe fase is aangebroken. Nu duidelijk is dat de weg er zal komen, hernieuwen alle partners hun engagement om de ontsluitingsweg te realiseren op het terrein.
In Beerse zet het college van Burgemeester en Schepenen al meer dan drie legislaturen haar schouders onder één gezamenlijke opdracht: het weren van het zwaar verkeer uit het centrum. In 2020 werd het ruimtelijk uitvoeringsplan goedgekeurd door alle betrokken overheden. Nu, twee jaar later, heeft ook de Raad van State groen licht gegeven voor de plannen. Het partnerschap hernieuwt haar engagement en zet haar schouders onder de uitvoering.
Engagement
“Het is niet de verdienste van één partij, maar van de jarenlange samenwerking die er voor gezorgd heeft dat we nu zeker zijn dat de weg er gaat komen” aldus Bart Craane, burgemeester van Beerse. “Het is een complex project waar via de samenwerking met Stadsregio Turnhout heel veel lokale en bovenlokale partners bij betrokken zijn. In 2018 engageerden alle partners zich om samen tot een oplossing te komen. Nu doen ze dat opnieuw om samen de weg aan te leggen”.
Lokale en bovenlokale partners
Niet alleen de gemeente, maar ook een tiental bovenlokale overheden bevoegd voor natuur en milieu, omgeving, mobiliteit en economie, drie bedrijven en VOKA dragen rechtstreeks bij aan de realisatie van de ontsluitingsweg. Onder leiding van voorzitster Cathy Berx, gouverneur van Provincie Antwerpen, zorgen ze voor de nodige middelen en inzet om het project tot een goed einde te brengen. Nu de Raad van State formeel heeft bevestigd dat de nieuwe ontsluitingsweg mag aangelegd worden, breekt een nieuwe fase aan. De voorbereidingen voor de concrete uitvoering starten vandaag.
Nog jaren nodig om het complex project volledig te realiseren
“Het is niet zichtbaar, maar achter de schermen werken we hard verder om de nieuwe ontsluitingsweg te realiseren”, zegt Hans Woestenborghs. “Er kruipt nu eenmaal veel tijd in studiewerk, aanvragen van vergunningen, onderhandelingen over onteigeningen, …. Uit de resultaten van een bodemonderzoek op de plaats waar de nieuwe weg zal komen, bleek bovendien dat de grond vervuild is met zware metalen. We onderzoeken nu hoe die veilig verwerkt kan worden. We hebben nog minstens 8 jaar nodig om het project volledig te realiseren.”
De eerste stap is de heraanleg van Steenbakkersdam. Het ontwerp ligt klaar, de gesprekken met de bedrijven voor de grondinname lopen. In 2025 starten de werken om dit eerste deel van de ontsluitingsweg aan te leggen. Ondertussen werkt Wienerberger aan de nodige stappen om hun nieuwe kleitoevoerweg in 2024 aan te leggen, zodat de huidige kleitoevoerweg heraangelegd kan worden en in de toekomst deel kan uitmaken van de ontsluitingsweg. In 2023 starten we samen met de betrokken partners de studie op om de weg van Rijkevorselseweg tot Antwerpseweg in detail uit te tekenen. De Vlaamse Waterweg zorgt voor het ontwerp van de brug. Dan zal ook duidelijk zijn welke innames daar juist nodig zijn. Inwoners die grond moeten afstaan, zullen hiervoor gecompenseerd worden.
Mobiliteitsvisie
“De nieuwe ontsluitingsweg mag er niet toe leiden dat we meer auto’s en vrachtwagens naar onze gemeente aantrekken”, stelt Isabelle Druyts. “Daarom hebben we een toekomstvisie uitgewerkt. De nieuwe ontsluitingsweg creëert een unieke kans om opnieuw ruimte te geven aan voetgangers en fietsers, ruimte voor ontmoeting, beleving en groen, voor gezellige terrasjes in onze dorpskern. Een kans die we met beide handen grijpen! ”
De volledige planning en mobiliteitsvisie vind je op www.beerse.be/gewoon-gaan